چگونه می‌توان در کودکان ارزش ایجاد کرد و به آن‌ها کمک کرد تا احساس کنند که از عهده آنچه که بر سر راهشان است برمی‌آیند.

از بدو تولد، بچه‌ها مهارت‌های جدید را با سرعت بالایی یاد می‌گیرند. در کنار این یادگیری، اعتماد به نفس استفاده از این مهارت‌ها نیز چیز دیگری است که کودکان کسب می‌کنند. با بزرگ‌تر شدن کودک اعتماد به نفس تبدیل به مهارتی می‌شود که نقش حیاتی در رشد و آینده او دارد. اعتماد داشتن به توانایی‌ها، از سر گذراندن تجربه شکست، تلاش برای موفقیت دوباره و اعتماد به این‌که از پس کاری برمی‌آیند مهارت‌هایی است که سلامت زندگی او را تضمین می‌کند.

در این مقاله روش‌هایی معرفی می‌شود تا کودک در بستر تربیت و پرورش خود احساس توانایی کند و به این باور داشته باشد که با تکیه بر توانایی‌هایش قادر به انجام کارهای بزرگی خواهد بود.

 اعتماد به نفس خود را به کودک نشان دهید

دیدن شما به عنوان والدی که از انجام کار جدید ترسی ندارد، به توانایی‌های خود اعتماد دارد و با تکیه بر این اعتماد کاری انجام می‌دهد، الگوی بسیار مناسبی برای کودک خواهد بود. همان‌طور که قبلا نیز گفته‌ایم، یادآوری می‌کنیم که این کار به صورت مصنوعی و مدام انجام نشود. کودک گاهی نیز باید شاهد نگرانی و شکست شما نیز باشد. هدف ما این است که اعتماد به نفس را بالا ببریم. نه با نمایش انسان کامل بیش‌تر او را دچار اضطراب کنیم.

از اشتباهات ناراحت نشوید

به کودک کمک کنید تا درک کند که همه اشتباه می‌کنند و از اشتباه‌شان یاد می‌گیرند. افراد با اعتماد به نفس اجازه نمی‌دهند ترس از شکست بر سر راهشان قرار گیرد، نه به این دلیل که مطمئن هستند هرگز شکست نخواهند خورد، بلکه به این دلیل که می‌دانند چگونه با شکست مواجه شوند.

کودک را تشویق کنید تا چیزهای جدید را امتحان کند

به جای اینکه تمام انرژی خود را روی چیزهایی متمرکز کنید که کودک قبلاً در آن‌ها مهارت لازم را کسب کرده است، تنوع ایجاد کنید. دستیابی به مهارت‌های جدید باعث می‌شود کودک احساس توانایی و اعتماد به نفس داشته باشد و بداند که می‌تواند با هر چیز جدیدی که در زندگی‌اش پیش می‌آید روبرو شده و خوب عمل کند.

اجازه دهید کودک شکست را تجربه کند

طبیعی است که بخواهید از کودک خود در برابر شکست محافظت کنید. اما شکست چیز بدی نیست. کودک با احساس ناکامی روبرو می‌شود، درک می‌کند که این احساس قرار نیست زندگی‌اش را تباه کند. در ادامه تلاش بیشتر را امتحان می‌کند تا بتواند به هدف خود برسد.

استقامت کودک را تحسین کنید

تسلیم نشدن در ناامیدی‌ها یک مهارت مهم زندگی است. کودک باید ببیند که اعتماد به نفس و عزت نفس به این معنا نیست که همیشه و در همه چیز موفق باشد، بلکه به این معناست به تلاش خود برای رسیدن به هدف ادامه دهد و اگر به آن نرسید می‌تواند ناراحت شود اما قرار نیست که زندگی‌اش مختل گردد.

به کودک کمک کنید علایق خود را کشف کند

به کودک کمک کنید تا علایق خود را پیدا کرده و استعداد خود در آن زمینه را پرورش دهد. داشتن استعداد خاص به کودک هویت می‌بخشد و اعتماد به نفسش را تقویت می‌کند.

هدف‌گذاری کنید

برنامه‌ریزی برای اهداف کوچک و بزرگ و دستیابی به آن‌ها به هر کسی احساس قدرت می‌دهد. یک لیست از اهدافی که مدنظرتان است تهیه کنید. در راستای آن اهداف تلاش کنید و قدم بردارید. این فرهنگ را در خانواده‌تان نیز تقویت کنید. کودک نیز لیست مربوط به خود را داشته باشد. به او کمک کنید تا لیستش را تهیه کند نه این‌که شما برایش هدف مشخص کنید. این‌گونه شما به علایق او احترام گذاشته و اعتبار می‌دهید. رسیدن به هر کدام از آن اهداف به کودک حس قدرت و اعتماد به نفس می‌دهد. ممکن است اهداف از نظر شما پیش پاافتاده باشد اما به نظر کودک احترام بگذارید.

از تلاش کودک قدردانی کنید

قدردانی کردن و یا جشن گرفتن برای تلاش کودک به او نشان می‌دهد که فارغ از نتیجه، تلاش‌های او ارزشمند است.

 اجازه دهید کودک وارد میدان شود

کارهای کوچک مانند جمع کردن اسباب‌بازی، چیدن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی، مراقبت از خواهر و یا برادر کوچک‌تر، آماده کردن میز شام و … که گاهی از نظر ما دردسرمان را نیز بیش‌تر می‌کند، ارتباط و حس ارزشمند بودن برای کودک به ارمغان خواهد آورد. کودک با انجام چنین کارهایی به عنوان یک فرد از خانواده حس مفید بودن پیدا کرده و کار خود را ارزشمند می‌داند.

شکست کودک را پذیرا باشید

ما به عنوان بزرگسال می‌دانیم که کمال غیرواقعی است و مهم است که این پیام را در اسرع وقت به کودک خود نیز منتقل کنیم. به کودک کمک کنید تا درک کند که شکست امکان‌ناپذیر است. مهم نحوه روبرو شدن ما با شکست و مدیریت آن است.

 کودک را برای موفقیت آماده کنید

مواجهه با چالش برای کودک مناسب است، اما کودک باید فرصت‌هایی هم داشته باشد که در آن مطمئن باشد موفق می‌شود. به کودک خود کمک کنید تا در فعالیت‌هایی شرکت کند که به او احساس راحتی و اعتماد به نفس کافی برای مقابله با چالش‌های بزرگتر بدهد.

عشق بی قید و شرط خود را به کودک نشان دهید

اجازه دهید کودکتان بداند که شما او را بی قید و شرط دوست دارید. برنده یا بازنده شدن در یک مسابقه، نمرات خوب یا بد، حتی وقتی از دست او عصبانی هستید. اطمینان از اینکه کودک می‌داند که فکر می‌کنید او همیشه عالی است نه فقط وقتی کارهای بزرگ و مهم انجام می‌دهد، ارزشمندی در کودک را حتی زمانی که نسبت به خودش احساس خوبی ندارد، تقویت می‌کند. مقاله عشق بی قید و شرط را در ماتیکان‌کده مطالعه کنید.

ماتیکان‌کده کتاب‌های زیر را در زمینه بالا بردن اعتمادبه‌نفس کودک پیشنهاد می‌کند. برای دسترسی و خرید این کتاب‌ها به بخش فروشگاه مراجعه کنید.

40,000 تومان 36,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *