عشق بی قید و شرط

این مقاله به مفهوم عشق بی قید و شرط می‌پردازد. معنای آن چیست؟ چه شرایطی دارد؟ چگونه باید باشد؟ برای کودک و حتی پدر و مادر چه فایده‌ای دارد؟

عشق بی قید و شرط در مقابل عشق مشروط

عشق بی قید و شرط، محبت و عشقی است به کودک، فارغ از آن‌چه که او هست و یا انجام می‌دهد. به عبارتی مهرورزی بدون پیش شرط. این عشق در مقابل عشق مشروط قرار می‌گیرد. در عشق مشروط ما کودک را به واسطه عملکردش دوست داریم. اگر غذایت را کامل بخوری، دوستت دارم. چون با دوستت دعوا کردی دوستت ندارم و …

در عشق بی قید و شرط کودک سرشار از محبتی می‌شود که به او اعتماد به نفس می‌دهد. کودک خودش را به خاطر ذات خودش باور می‌کند و خود را موجودی ارزش‌مند می‌بیند. کودک اطمینان دارد که حتی اگر کاری انجام دهد که خوش‌آیند پدر یا مادرش نباشد، ممکن است آن‌ها را ناراحت کند اما ذره‌ای از دوست داشتن‌شان کم نخواهد شد. پس به آن‌ها اعتماد می‌کند. کودک نگرانی این را نخواهد داشت که کار خاصی انجام دهد یا ویژگی خاصی داشته باشد تا مورد پذیرش پدر و مادر خود قرار گیرد.

یادآوری این عشق به کودک از واجبات است و بهتر است هر روز تکرار شود. این تکرار می‌تواند از طریق بیان احساس باشد، با کتاب خواندن باشد، با اجرای نمایش باشد و یا هر راه دیگری که شما پیدا می‌کنید. با این یادآوری می‌توان امنیت عاطفی کودک را تأمین کرد. تا او نگرانی در مورد پذیرش و دوست داشته شدنش نداشته باشد.

معرفی کتاب در زمینه عشق بی قید و شرط

ماتیکان‌کده ;کتاب‌های زیر را با موضوع عشق بی‌قید و شرط مهیا کرده است. در کتاب «در هر شرایطی دوستت دارم» کودک که یکی کودک انسان است و دیگری یک روباه، شرایط مختلفی را تشریح می‌کند. شرایطی که در آن کودک چیزی متفاوت از الان خود است و یا کاری انجام داده که خوش‌آیند پدر یا مادر نیست. سپس کودک به این سوال می‌پردازد که آیا (پدر یا مادر) هنوز دوستش دارد؟ کودک بارها و بارها این کار را انجام می‌دهد تا از عشق پدر و مادر خود مطمئن شود. کودک مطمئن می‌شود نه به خاطر اعمال او بلکه برای خودش و وجودش است که دوست داشته می‌شود. این عشق و این اطمینان‌خاطر گنجینه بزرگی برای کودک در تمام دوران زندگی‌اش است. یکی از ویژگی‌های خوب کتاب این است که جنسیت روباه بزرگ در آن مشخص نشده است. یعنی روباه بزرگ می‌تواند نقش پدر و یا نقش مادر را برای روباه کوچک داشته باشد.

اگر کودک عشق مشروط را تجربه کرده باشد، به راحتی به پدر و مادر خود اطمینان نخواهد کرد. او هر زمانی که در دردسر بیفتد و مسئله‌ای جلوی پایش سبز شود نه تنها پدر و مادر را از آن باخبر نمی‌کند بلکه تمام سعی خود را می‌کند تا مسئله پنهان بماند. چون از این‌که به خاطر انجام آن کار، عشق، محبت و پذیرش پدر و مادر را حتی برای لحظه‌ای از دست دهد، واهمه دارد. در نتیجه مسئله‌اش تبدیل به مشکل خواهد شد. در کتاب «نگران نباش، داگلی بغلی» چنین شرایطی تشریح شده است. داگلی کلاهی را که پدرش به او هدیه داده است، حین بازی خراب کرده است. بعد از تلاشی که برای درست کردن آن می‌کند و موفق نمی‌شود، با یادآوری دوستانش اطمینان‌خاطر پیدا می‌کند که با مطرح کردن این موضوع با پدرش مشکلی برای او پیش نخواهد آمد و در پذیرش خانواده خواهد ماند.

ماتیکان‌کده کتاب‌های زیر را در زمینه عشق بی‌قید و شرط پیشنهاد می‌کند. برای دسترسی و خرید این کتاب‌ها به بخش فروشگاه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *