چگونه والدین می‌توانند به اجتماعی شدن کودک خجالتی کمک کنند؟

قبل از هر چیز تعریف خود از خجالتی بودن را با کمک متخصص، با خواندن مطالب تخصصی در این زمینه و راه‌های دیگر تصحیح کنیم. از نظر شما چه کودکی خجالتی است؟ آیا منابع علمی نیز تعریفی نزدیک به تعریف شما از خجالتی و کم‌رو بودن را دارند؟ پس با تصحیح تعریفمان، برچسب زدن به کودکمان را متوقف کنیم و با ویژگی‌هایی که مدام برایش تعریف می‌کنیم او را به این باور نرسانیم که واقعا آدمی خجالتی است. اما اگر کودک شما بسیار ساکت است و به نظر می‌رسد برای دوست‌یابی مشکل دارد، این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید با راهکارهایی به بیش‌تر اجتماعی شدن کودکتان کمک کنید.

برخی از کودکان به طور طبیعی بیشتر مستعد معاشرت هستند

بعضی کودکان در معاشرت و ایجاد ارتباط فعال‌تر هستند. آن‌ها به راحتی با کسی دوست می‌شوند. بازی می‌کنند و ارتباط خوبی می‌سازند. این کودکان ذاتا برون‌گرا هستند. در نقطه مقابل این طیف، کودکان خجالتی قرار دارد. یک کودک خجالتی اغلب به مادر یا پدرش چسبیده است، یا در غیاب یک فرد مورد اعتماد، تنها نشسته، سرش پایین است و با کسی صحبت نمی‌کند. به ندرت ارتباط چشمی برقرار می کند و اگر جرات داشته باشند چیزی بگویند، معمولا آرام و نامفهوم صحبت می‌کند.

چگونه والدین می‌توانند به کودکی که به طور طبیعی اجتماعی نمی‌شود کمک کنند

برعهده گرفتن یک نقش

با اجرای سناریوهای رایجی که کودک شما ممکن است با آن‌ها روبرو شود (مانند خرید رفتن، به کلاس رفتن، روبرو شدن با یک آشنای خانوادگی و …)، و کمک از تخیل او اتفاقات را تمرین کنید. می‌توانید از عروسک‌ها استفاده کنید یا فقط خودتان باشید. از فرزندتان بخواهید تصور کند که او (یا عروسکش) در حال ورود به کلاس درس است. آن‌ها چه کار می‌کنند؟ چه می‌گویند؟ سپس نقش‌ها را عوض کنید. شما نقش کودک خجالتی را بازی کنید و اجازه دهید که کودک شما بزرگ‌تر باشد و با راهکارهایش به شما کمک کند تا از عهده نقشتان برآیید. به روشی که کودک شما برای راحتی استفاده می‌کند توجه کنید. این روش‌ها می توانند سرنخ‌هایی از رفتار کودکتان به شما بدهد.

از خجالتی بودن خود خاطره تعریف کنید

شما هم مانند هر کس دیگری زمان‌هایی در زندگی خود داشته‌اید که خجالت کشیده‌اید. برای همدلی با کودک و این‌که به او نشان دهید که احساس او را متوجه شده‌اید، از خاطره‌های خود تعریف کنید. از اینکه روز اول کاری، چه احساسی داشتید و خجالت می‌کشیدید. یا اولین بار که دوست جدید پدر و مادر خود را دیدید. همدلی شما به فرزندتان نشان می‌دهد که در خجالتی بودن تنها نیست.

دلیل خجالت را از کودک خود بپرسید

ممکن است دلیلی وجود داشته باشد که چرا فرزند شما در خانه به گونه‌ای رفتار می‌کند و در مقابل دیگران به گونه‌ای دیگر. دلیل کارش را بپرسید. ممکن است او در بیان آن مشکل داشته باشد، با برخی سوالات اکتشافی، به ریشه مشکل برسید.

آماده کردن کودک

شما معمولا از قبل می‌دانید که آیا فرزندتان با موقعیت جدیدی که قرار است با آن مواجه شود احساس ناراحتی می‌کند یا خیر. پس در مورد آن با کودک خود صحبت کنید. برای مثال قرار است به یک مهمانی بروید. از صبح آن روز در مورد اینکه کجا می روید، چه کسی آنجا خواهد بود و چه اتفاقی می‌افتد صحبت کنید. داشتن چنین اطلاعاتی به کودک شما کمک کند تا احساس راحتی بیشتری کند.

در دوستیابی به کودک خود کمک کنید

دوستیابی برای همه به طور طبیعی اتفاق نمی‌افتد و برای یک کودک ممکن است تبدیل به یک چالش شود. پس کمی مداخله کنید. به آرامی شروع کنید و کودکتان را به هم سن و سال‌های خود معرفی کنید. اگر کودک شما با کسی از مدرسه، محله و یا دوستان نزدیکتان احساس راحتی دارد. از آن‌ها برای یک قرار بازی دعوت کنید.

برچسب خجالتی بودن به کودک خود ندهید

خجالتی بودن بد نیست، فقط بخشی از شخصیت کودک شماست. پس به او برچسب نزنید. هر چه بیشتر در مورد رفتار او صحبت کنید و نامی بر روی آن بگذارید، ممکن است کودکتان متوجه شود که مشکلی وجود دارد و به این باور برسد که خجالتی است. از طرف دیگر اگر متوجه شدید که کودک شما ارتباط چشمی برقرار نمی‌کند و یا اجتماعی نمی‌شود، با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

در این زمینه برای کودک کتاب بخوانید

یکی از روش‌های کمک به کودکان برای غلبه بر خجالت و کم‌رویی، خواندن کتاب‌هایی در این زمینه است. کودک از طریق همذات پنداری با شخصیت‌های کتاب و دیدن کلیت ماجرا راحت تر با این مسئله روبرو شده و سعی در مدیریت آن می‌کند.

ماتیکان‌کده کتاب‌های زیر را در زمینه خجالت و کم‌رویی کودک پیشنهاد می‌کند. برای دسترسی و خرید این کتاب‌ها به بخش فروشگاه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *