یکی از چالش‌های بیرون بردن کودک در هوای گرم و آفتابی، محافظت از پوست کودک است. والدین نگران این هستند که آیا زمان آن رسیده که برای کودک خود ضد آفتاب استفاده کنند یا هنوز زود است؟ در این مقاله سعی داریم به این سوال و نگرانی والدین پاسخ دهیم.

چه زمانی استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودک بی‌خطر است؟

به طور کلی، نوزادان زیر 6 ماه نباید از ضد آفتاب استفاده کنند. زیرا پوست نوزادان بسیار حساس است و کرم ضد آفتاب به احتمال زیاد باعث ایجاد بثورات ناراحت‌کننده در آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب از راه پوست کودک وارد بدن او می‌شود و بدن قادر به جلوگیری از ورود آن نیست. بنابراین بهتر است در هنگام قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید، از سایر اقدامات محافظتی مانند کلاه لبه‌دار، استفاده از سایبان کالسکه و پوشیدن لباسی که تمام سطح بدن را پوشش دهد استفاده شود. بعد از 6 ماهگی، استفاده از کرم ضد آفتاب برای بیرون رفتن و در معرض نور خورشید قرار گرفتن ایمن و مهم است.

فواید ضد آفتاب برای نوزادان بالای 6 ماه

مزیت اصلی استفاده از ضد آفتاب جلوگیری از آفتاب سوختگی است. آفتاب سوختگی می‌تواند بسیار دردناک باشد و منجر به تب و بیماری گردد. این سوختگی شبیه سوختگی است که ممکن است روی اجاق گاز اتفاق افتد. قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید در دوران کودکی، خطر ابتلا به پوست چروکیده، ایجاد خال و کک و مک، خشکی و قرمز شدن پوست و حتی سرطان پوست را در آینده افزایش می‌دهد.

استفاده از کرم ضد آفتاب می‌تواند از آسیب‌های پوستی جلوگیری کند. پوست‌های تیره‌تر احتمال آفتاب سوختگی کمتری دارند. اما همه کودکان در معرض آفتاب سوختگی هستند. حتی اگر کودک شما هرگز نسوزد، کرم ضد آفتاب مزایای محافظتی زیادی دارد.

الزامات لازم در استفاده از کرم ضد آفتاب

اگر کودک شما بیش از 6 ماه سن دارد، هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب باید به نکات زیر توجه کنید.

  • از استفاده از ضد آفتاب در اطراف چشم‌ها خودداری کنید

کرم ضد آفتاب را به هر جایی از بدن کودک که نور خورشید می‌رسد، به استثنای پوست اطراف چشم (ممکن است باعث درد یا سوزش شود) بمالید. اگر به طور تصادفی کرم ضد آفتاب به چشم کودک برخورد کرد، چشم را به آرامی با آب سرد بشویید.

  • در صورت نیاز کرم ضدآفتاب را تجدید کنید

محافظت از آفتاب لزوما با یک‌بار استفاده از ضد آفتاب در تمام طول روز دوام نمی‌آورد. بهتر است در صورت خیس شدن صورت کودک (شنا یا آب‌بازی) کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت تکرار کنید. حتی تعریق می تواند ضد آفتاب را از روی پوست پاک کند، بنابراین در هوای گرم نیز بیشتر از آن استفاده کنید.

  • از مواد ملایم استفاده کنید

وقتی کودک به سن 6 ماهگی می‌رسد، پوست او می‌تواند ضد آفتاب را تحمل کند. اما هنوز باید مراقب مواد تشکیل‌دهنده کرم باشید. استفاده از کرم ضد آفتاب فیزیکال یا فیزیکی که با نام ضد آفتاب مینرال هم شناخته می‌شود، برای کودک بسیار مناسب‌تر است.  این نوع کرم ضد آفتاب دارای کم‌ترین عوارض نسبت به ضد آفتاب شیمیایی است. کرم ضد آفتاب مینرال دارای ترکیبات زینک اکساید یا دی اکسید تیتانیوم است و این ترکیبات باعث کاهش حساسیت‌های پوستی خواهد شد.

  • تمام سطح پوست را پوشش دهید

اکثر مردم به میزان کافی از ضد آفتاب‌ها استفاده نمی‌کنند. لازم است ضد آفتاب یک لایه پوششی کامل را بر روی پوست کودک ایجاد کند.

  • ضد آفتاب فاقد اسانس و عطر باشد

پوست کودک حساس است بنابراین دقت کنید که ضد آفتاب حاوی اسانس و عطر نباشد که باعث بروز التهاب، قرمزی و خارش پوست کودک گردد.

  • روی پوست آسیب دیده ضد آفتاب نزنید

اگر پوست کودک قرمز شده، التهاب دارد و یا می‌خارد، از زدن ضد آفتاب به این بخش از پوست خودداری کنید. در این زمینه با پزشک کودک مشورت کنید. گاهی اوقات استفاده از کرم‌های ترمیم‌کننده سودمند است.

  • ضد آفتاب دارای  بافت سبک باشد
  • ضد آفتاب با بافت سبک به راحتی بر روی پوست پخش می‌شود و استفاده از آن معمولا برای کودکان آسان‌تر خواهد بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *